Sunday, April 01, 2007

Vallende eieren in de Jordaan...

Afgelopen dinsdag moest ik weer naar mijn stageschool. Ik zou die dag ook een les geven, een techniekles. De ochtend werd er gewoon gewerkt en pas 's middags ging ik mijn les geven. Omdat een paar kinderen met hun werk wat achterliepen wilde Mirjam deze ochtend er hard tegen aan. Dit leverden dan ook een grote bak met veel nakijkwerk op.
In de grote pauze maakte ik alles klaar voor mijn techniekles en na de pauze zou mijn les dan ok gelijk van start gaan. Tot mijn grote schrik vergat ik bijna nog om eieren te kopen en was ik om vijf voor een nog in de Albert Heijn voor eieren. Gelukkig was ik op tijd terug voor mijn les.

Mijn techniekles was een redelijk grote les en er kwamen allerlei onderwerpen aan bod. Ik begon mijn les met een inleiding over uitvindingen, ik vroeg de kinderen wat zij nou de belangrijkste uitvinding vonden. Er kwamen natuurlijk de antwoorden zoals de mobiel, de ipod of de dvd-speler. Na deze inleiding vertelde ik de kinderen wat over Isaac Newton, natuurlijk kwam ook het verhaal van Isaac Newton zittend onder de appelboom langs. Dit verhaal was een introductie op de opdracht die de kinderen moesten gaan uitvoeren. Zij moesten ook wat uit gaan vinden, het was de bedoeling dat de kinderen een rauw ei op een zo'n manier in moesten pakken dat hij tegen een val van een paar meter moest kunnen. Als materialen kregen de kinderen watten, wol, plastic zakjes en satéprikkers. Na mijn uitleg gingen de kinderen gelijk aan de slag, ik merkte dat ze het wel een leuke opdracht vonden. De kinderen gingen druk aan het werk en vertelden mij de hele tijd wat ze allemaal aan het maken waren. Toen iedereen zijn ei had ingepakt was het tijd om het te bespreken, waarom hebben jullie het zo gedaan en waarom gaat jullie ei niet breken?

Na het bespreken was het dan eindelijk tijd voor het "moment suprême", we gingen naar het schoolplein en de kinderen mochten om de beurt op de brandtrap naar boven om vanaf daar het ei naar beneden te gooien. De kinderen werden hier helemaal enthousiast van en ze stonden helemaal te stuiteren, dit was trouwens voor mij erg leuk om mee te maken. Het is fijn om te zien dat een les bij de kinderen aanslaat. Toen alle eieren naar beneden waren gevallen was het tijd om weer naar binnen te gaan. Daar bespraken we alle verpakkingen, bij wie was het juist wel/niet heel gebleven? En hoe komt dat? Wat kan er volgende keer beter?

Toen alle rommel van de ei-opdracht was weggewerkt was het tijd voor de laatste opdracht. De techniekles hoorde bij een tijdvak waar de kinderen nu mee bzig zijn, de Nieuwe Tijd. De lessen geschiedenis gaan hier ook over. En omdat ze bijna bij een nieuw tijdvak zijn was het de bedoeling dat ze dit tijdvak ook op een goede manier afsloten. Voor het vak techniek had ik bedacht dat de kinderen een tekening moesten maken van een uitvinding naar keuze. Deze worden later dan geplastificeerd en opgehangen op de tijdbalk. Na het uitleggen gingen de kinderen aan de slag met hun tekening. Toen iedereen zo'n beetje klaar was met hun tekening was de dag ook alweer bijna voorbij. De klas werd opgeruimd en toen was het tijd voor de kinderen om naar huis te gaan.

Nadat alle kinderen weg waren besprak ik met Mirjam mijn les. Mirjam was erg tevreden voor een eerste les aan de hele klas, ze gaf mij dan ook een goed! Verder heeft ze mij ook allemaal tips gegeven, deze kan ik goed gebruiken voor mijn volgende les. Na het bespreken van de les keken Mirjam en ik al het werk van de kinderen nog na en toen was het ook voor ons tijd om naar huis te gaan. Volgende week heb ik geen stage omdat ik dan een excursie van mijn studie heb maar die week daarna ben ik weer van de partij. Ik heb dan een begrijpend lezen les aan groep zes op het programma staan en ik ga Bram, die dyslectisch is, helpen met bij zijn lezen.

Kortom...wordt vervolgd!!!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home