Wednesday, May 30, 2007

Het broeikaseffect

De laatste stagedag van het schooljaar
Vandaag was mijn laatste stagedag van dit schooljaar. Ik had voor vandaag nog een aardrijkskundeles in de planning staan en ook kwam mijn stagedocent kijken voor een laatste beoordeling. De ochtend voor mijn les was Mirjam even weg, zij moest even weg dus had ik de klas een paar uurtjes alleen. Dit ging erg goed, al was de klas wel erg druk die dag. Toen Mirjam rond kwart voor elf weer terug was kwam Susan ook. Ik kon toen ook gelijk beginnen met mijn aardrijkskunde. De les ging over klimaat en milieu. Ik vertelde de kinderen eerst wat over de ozonlaag en wat er aan de hand is nu het broeikaseffect steeds erger en erger wordt. Daarna sprak ik ook nog met de kinderen over wat wij kunnen doen aan het milieu en moesten ze een opdracht bij de les maken. De les ging erg goed, ik merkte dat ik wel wat zenuwachtig was omdat er iemand kwam kijken maar het geven van mijn allereerste aardrijkskundeles is zeker geslaagd. Na mijn les ging Susan met Mirjam nog even het een en ander doorbespreken en toen bleef ik nog even met de klas alleen. Daarna was het alweer tijd voor de middagpauze.

Na de middagpauze ging de helft van de klas met Peter, de beeldende vormingsdocent, en de andere helft bleef in de klas. Met die helft heb ik toen nog een muziekles gedaan. Tijdens deze les moesten de kinderen een lied wat ze al kende met een grafisch partituur begeleiden. Dat partituur bestond uit klappen en andere bodypercussie elementen. De les ging erg goed, al was ik best wat zenuwachtig voor mijn les. Toen rond een uur of drie liet Mirjam de kinderen alles opruimen en besprak ze het Pinksterweekend nog met de kinderen. Toen de kinderen naar huis waren ging ik naar Susan toe om mijn les te bespreken. Zij was erg tevreden en Mirjam ook, ik heb nog geen officiele beoordeling gekregen maar samen waren zij erover eens dat ik in ieder geval een voldoende heb voor mijn stage. Ook had ze nog een paar tips en adviezen waaraan ik zeker wat af, Kortom, ik ben tevreden. Ik moet nu zelf nog een reflectie schrijven en ik krijg ook nog een beoordeling van Susan en Mirjam. Na mijn gesprek met Susan keek ik het werk van de kinderen nog na, Mirjam was aan het vergaderen, en toen was het voor mij ook tijd om naar huis te gaan. Aanstaande vrijdag een juni ga ik afscheid nemen van mijn klas en dan zit mijn stage er voor dit jaar helemaal op, helaas maar waar...


Kortom...nog een keer het vervolg op mijn stageloopbaan van het eerste jaar van de pabo!!

Tuesday, May 22, 2007

Beelden van de sportdag

De beste drie "boys" van mijn klas: v.l.n.r. Jiri, Erik en Ragger

Het bord met daarop de illustraties voor mijn muziekles:
I like the flowers, I like the dafodills
I like the mountains, I like the green hills
I like the firestone, I like to walk alone
Doewaka, doewaka, doewake, doewaka...


"Stageweek 3" op de 14e Montessorischool


Maandag 21 mei
Afgelopen maandag was het sportdag 14e . Ook was het, het begin van mijn stageweek. Omdat ik voor bewegingsonderwijs ook een activiteit moet begeleiden was de sportdag voor mij de perfecte oplossing. De kinderen moesten om kwart voor negen op school zijn. We verzamelde gewoon in de klas. Daarna gingen we met de tram naar het Westerpark. Daar waren door de ouders en de docenten alle activiteiten neergezet. In totaal waren er negen activiteiten en ik stond bij activiteit nummer een. Dat was een estafetten, de kinderen moesten een pacour zo snel moegelijk afleggen. Daar kwamen steeds groepjes met kinderen langs. Aan het einde van de de middag was het nog tijd voor een estafette. De beste drie meisjes en de beste drie jongens uit iedere bovenbouw (in totaal drie) moesten de estafette lopen. De snelste klas won een taart en ja hoor, mijn klas won ook nog eens! Dat was echt een goede afsluiting op de sportdag. Na de estafette gingen we weer terig met de tram naar school. Daar gingen de kinderen gelijk door naar huis. Ik besprak met Mirjam nog even de rest van de plannen voor de komende week en nam een interview bij haar af.

Dinsdag 22 mei
Vanochtend was en gewone werkochtend. De kinderen gingen druk aan de slag en Mirjam en ik maakten onze ronde door de klas. Na de kleine pauze was het tijd om de verjaardag van Yinan te vieren. Daarna gingen we weer aan de slag. Om elf uur had ik een intervisie bijeenkomst met de stagebegeleiders. Daar bespraken we het een en ander en toen was het alweer tijd voor de grote pauze. Na de grote pauze was het tijd voor mij om een muziekles te geven. Ik ging de kinderen het liedje "I like the flowers" aanleren. Een paar kindere kende het liedje al dus dat was een fijn idee. Nadat ik het een keer had voorgezongen gingen de kinderen ook meezingen. Ik had op het bord allemaal illustraties gemaakt zodat de kinderden de tekst via die manier goed konden volgen. Daarna ging ik het met de kinderen ook nog in canon proberen. Dit ging gek genoeg heel goed. We hebben daarna ook nog "Vader Jacob" in canon gezongen. Aan het einde van de middag ruimden de kinderen hun tafels op omdat er die avond een lesjesavond was. Dan komen de ouders van de kinderen kijken naar hoe het er in de klas aan toegaat. Mirjam had in de grote pauze al het een en ander nagekeken. Zij moest 's middags naar een vergadering. Dus ik hoefde haast niks na te kijken en was dus snel klaar.

Woensdag 23 mei
Vandaag was een korte stagedag. De kinderen zijn op woensdag namelijk al om half 1 uit. De ochtend begon een beetje chaotisch. Groep zes was samen met Mirjam naar schooltuinen en groep zeven moest een toets maken voor het voorlopige advies. Vandaag was rekenen aan de beurt. Dus bleef groep acht nog over. Aangezien het schooljaar alweer op zijn einde loopt is het weer tijd voor de afscheidsmusical. Ik ging een paar kinderen helpen met het schrijven van een stukje voor in de musical. Op deze school is het zo dat de kinderen het zelf mogen schrijven. Dit duurde tot iets van 11 uur en toen waren ook de zevende groepers klaar met hun toets. Ik had dus nog een halfuurtje met groep zeven en acht. Dit ging redelijk goed, de kinderen mochten even lezen of tekenen. En toen kwam om half 12 Mirjam alweer terug van schooltuinen. Zij gaf toen nog een korte les over voeding en wat er allemaal in voedsel zit en toen was het tijd voor de spreekbeurt van Cannell. Zij hield haar spreekbeurt over drop. Een erg origineel onderwerp al zeg ik het zelf. Ook had zij dropjes meegenomen om uit te delen, dit maakte het natuurlijk nog leuker. Daarna mochten de kinderen nog even aan de opdracht die de beeldende vormingsdocent die weer daarvoor had gegeven en toen was de dag alweer op zijn einde. Mirjam had om 1 uur een vergadering en er was geen nakijkwerk. Ik was dus vroeg klaar vandaag, dus dat was ook wel eens lekker!!

Donderdag 24 mei
Vandaag was een erg korte dag voor mij. Ik had met Mirjam afgesproken dat ik tot 12 uur zou blijven omdat ik daarna moest oppassen. In de ochtend werden de zesde en zevende groepers nog getoetst. Ze hadden een woordjesdictee. Daarna was het tijd voor gym. Ik ging mee naar de les omdat ik een les moest observeren. De les bestond uit een krachtpacour, de kinderen moesten in een bepaalde tijd zoveel mogelijk keer een oefening uitvoeren. Na de gymles liep ik met de kinderen weer naar school en was het tijd voor een verjaardag. De verjaardag van Eline werd dit keer gevierd. Na de verjaardag gingen de kinderen nog even een half uurtje aan het werk en was het daarna alweer tijd voor de grote pauze. Ik ging toen ook gelijk door naar mijn oppassen. Het was dus een korte maar wel drukke ochtend voor mij.

Vrijdag 25 mei
Vandaag was mijn laatste dag van de stageweek. Mirjam had vandaag een ADV-dag opgenomen dus zij was er niet. Ik zou vandaag ook nog een tweede muziekles gaan geven maar helaas belde mijn stagedocent af dus heb ik mijn les ook maar afgezegd. Vandaag stond Tom in de klas, hij is adjunct-directeur maar gaat vanaf volgende jaar ook weer les geven. Ook werd er deze dag weer flink getoetst. De zesde groepers hadden een rekentoets en groep 7 moesten het vekeersexamen maken. Dit nam de hele ochtend in beslag dus was het voor de achtste groepers een goed moment om aan de afscheidsmusical te oefenen. Ik ging daarom samen met Tom de achtste groepers begeleiden. Na een drukke ochtend kwamen ook de zesde en zevende groepers weer terug van hun toetsen. Twee zevende groepers hadden niet hun verkeersexamen gehaald, dit vond ik wel erg lullig voor hun maar gelukkig mogen ze het volgende jaar nog een keer proberen. Een van die twee was Felix, een jongentje waarmee ik goed kan opschieten. Hij was helemaal van slag dus besloot ik in de pauze nog even met hem te praten. Nou, toen kwamen de waterlanders wel maar hij voelde zich daarna al wat beter. Ik vond het erg fijn dat de kinderen je steeds meer vertrouwen en nu ook met hun problemen naar mij toe komen. Ook merk ik dat ik veel kinderen steeds meer leer kennen waardoor je toch net iets dichterbij komt te staan. Het voordeel is ook dat ik de achtste groepers nu ook door heb en nu wel weet hoe ik ze moet aanpakken. Hier kwam ik achter toen ik met alle andere achtste groepers aan het oefenen was, je merkt dat de achtste groepers uit mijn klas echt goed luisteren. Erg leuk dus. Nou, volgende week dinsdag is mijn allerlaatste echte stagedag en volgende week vrijdag neem ik afscheid van mijn stageklas. Wordt dus nog een verdietige week voor mij. Wel is er nog een afscheidsmusical waar ik zeker naar toe ga, dus dan zie ik mijn klasje nog wel even.

Kortom...wordt vervolgd!!



Sunday, May 20, 2007


Een "Crea Bea" stagedag...

Toen ik dinsdagochtend (15-05) op stage kwam zag ik dat Mirjam er ook weer was. Dit was wel een opluchting want zo kon ik in ieder geval mijn beeldende vormingsles geven. Op mijn stageschool hebben ze ook iemand die af en toe beeldene vormingslessen vezorgt en die kwam die dag toevallig ook. Maar gelukkig hadden we het zo afgesproken dat ik 's middags mijn les kon geven en dat hij het in de ochtend ging geven. Het was zo geregeld dat de helft van de klas ging bevo'en en dat de andere helft daarna aan de beurt zou zijn. Daarom was het in de ochtend erg rustig met maar een halve klas. De ochtend verliep dus erg rustig. De kinderen konden goed werken en we hebben ze goed kunne helpen.

na de middagpauze was het tijd voor mijn beeldende vormingsles. Het was een tekenles. Het was de bedoeling dat ze een plekje uitkozen van het schoolplein en dat vanuit hun verbeelding tekenen. Dat mochten ze later dan uitwerken met pastelkrijt. Na deze les was het tijd voor de tweede les. Dit keer ging ik met de kinderen naar buiten en mochten ze hetzelfde pleke van het schoolplein vanuit de waarneming tekenen. Daarna gingen we weer naar binnen om ook deze tekeningen uit te werken met pastelkrijt.

De kinderen deden goed hun best en ik vond dat ze zich goed gedroegen voor zo'n actieve les zoals deze. Je merkt snel dat wanneer ze iets mogen doen wat ze niet elke dag doen dat ze erg enthousiast raken. Verder waren ze ook erg goed bezig op het schoolplein. Ze gingen niet in de speeltoestellen en waren serieus aan het werk.

Mijn lessen namen de hele middag in beslag dus nadat we de lessen hadden nabesproken was het tijd voor de kinderen om naar huis te gaan. Daarna besprak ik met Mirjam de les, ze was naar mij idee heel erg tevreden en had eigenlijk alleen maar opbouwende kritiek waaraan ik veel had. Mirjam moest daarna na een vergadering en omdat al het nakijkwerk al gedaan was hoefde ik alleen maar de tekeningen op te hangen en zat de dag er voor mij alweer op.

Volgende week heb ik dehele week stage. En maandag, morgen dus, is het sportdag en dan ga ik helpen met begeleiden dus ik ben benieuwd...

Kortom...wordt vervolgd!!