Friday, March 23, 2007

Mijn eerste les in mijn stageklas

Vandaag moest ik mijn eerste les geven in mijn nieuwe stageklas. Susan kwam pas rond een uur of elf kijken dus de kinderen gingen eerst nog even aan de slag. Ik was die ochtend best wel zenuwachtig en voordat ik het wist was het elf uur.
Toen Susan de klas in kwam zorgde ik ervoor dat het groepje vooraan helemaal leeg was en dat alle zesde groepers bij mij wilde gaan zitten. Ik deelde de begrijpend lezen boeken uit en de les kon beginnen. Ik had de les al goed voorbereid thuis dus ik wist waar de tekst over zou gaan en wat voor vragen er allemaal kwamen. De tekst ging over een nieuw soort vliegtuig dat op dezelfde manier als een helikopter kon opstijgen. De les ging naar mijn gevoel erg goed ondanks dat ik een beetje gespannen was. Hij was wel wat kort maar ik had wel het idee dat de kinderen het niet saai vonden en zich ook wel op hun gemak voelden.
Na het geven van de les ging Susan samen met Mirjam even wat dingen samen bespreken en daarna was ik aan de beurt. Op mijn stageschool hebben ze een nieuw systeem voor beoordelen, ze willen dat je eerst zelf kijkt naar wat goed of niet goed ging en dat je zelf met dingen komt waarvan je vindt dat je daaraan moet werken. Hierbij moet je ook op de zeven competenties letten die in mijn opleiding centraal staan. Deze dingen heb ik al mondeling met Susan besproken en die moet ik later ook nog op papier uitwerken. Susan en ik waren het eens over de punten die goed en niet goed gingen en zij zei dat ze erg tevreden over mij was. Na het bespreken van mijn les met Susan was het alweer tijd voor de middagpauze.
Na de middagpauze had Mirjam een geschiedenisles gepland. Deze ging over slavernij, best een heftig onderwerp al vond ik het zelf. Ze begon met een algemeen verhaal over slavernij, daarna was het tijd voor een korte film over de slavernij op CuraƧoa. Na het bekijken was het tijd voor wat opdrachten en toen was het alweer tijd voor de kinderen om naar huis te gaan.
Toen de kinderen eenmaal naar huis waren besprak ik met Mirjam nog even de belangrijke dingen voor mijn techniekles voor volgende week en was ik ook weer klaar voor die dag.
Ik ben benieuwd naar volgende week omdat ik dan een best grote techniekles moet gaan geven, ik ga het gewoon porberen en zie wel hoe het gaat.


Kortom...wordt vervolgd!!!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home