Thursday, November 23, 2006


Het Fiches spel

Het echte werk

Nadat ik een dag had mogen kijken in de klas moest ik vandaag toch echt gaan beginnen met mijn eerste activiteit. Ik had voor vandaag een muziekles gepland, ik zou een liedje over sinterklaas gaan doen. Toen ik de klas in kwam die ochtend begon ik met het uitdelen van het nakijk werk, ik kwam erachter dat ik na pas een keer stage lopen redelijk wist wie waar zat.
Tussen half negen en kwart voor negen kwamen zoals het hoort de leerlingen binnenstromen.
Relinde gaf de klas de opdracht dat ze tot een uur of tien wilde dat ze aan het werk gingen en dat wij langs zouden komen bij de tafeltjes. Ook vertelde ze dat ik na het pauzehapje een lesje aan de klas zou gaan geven, de kinderen werden gelijk nieuwsgierig dat vond ik wel erg leuk.

De kinderen begonnen te werken en Relinde en ik maakten onze rondes door de klas, wat erg leuk was, was dat ik steeds meer aangesproken word en dat de kinderen steeds meer aan mij durven te vragen. Ik kan nu ook steeds meer antwoord geven op hun vragen.
Kinderen kwamen met schriften en vroegen of ik een zin wilde opschrijven (zoals bijv. "Ik zet mijn schoen") en die moeten ze dan drie keer naschrijven en dan mogen ze er een tekening bij maken. Of kinderen vroegen of ik hun taalwerkje wilde nakijken: kinderen leggen dan kaartjes, bestaande uit delen met plaatjes en delen met onderschrift, neer en dan moet ik het nakijken en in hun schrift opschrijven zodat zij het ook een paar keer over moeten schrijven. Die taalwerkjes bestaan uit verschillende onderdelen, de kinderen uit groep drie zijn nog bezig met de -ie, de -ou of de -au klank, terwijl kinderen uit groep vijf al bezig zijn met samenstellingen.

Toen rond een uur of tien was het tijd voor hun pauzehapje en daarna las Relinde nog wat voor uit een verhalenboek met allerlei sinterklaasverhalen. Daarna was het mijn beurt en mocht ik mijn muziekles geven, hij ging voor een allereerste keer niet slecht maar het vervelende was dat de kinderen het liedje wat ik hun wilde gaan aanleren al kende. Verder waren ze heel erg enthousiast en soms wel heel erg en dan merk je wel dat het nog een hele kunst is om een groep van dertig kinderen in het gareel te houden. Kortom dat was weer een hele ervaring en ik heb met Relinde aan het einde van de dag de les doorgenomen en heb van haar kritiek heel veel opgestoken. Na mijn les gingen de kinderen nog even aan de slag tot aan de middagpauze, ik had toen van twaalf tot een uur een pauze, iets wat wel erg fijn is na zo'n indrukwekkende ochtend.

Toen ik om een uur weer in de klas kwam waren een paar kinderen uit groep vier schoolzwemmen en de rest ging weer aan het werk. Ik mocht een meisje helpen met het fiches spel, ik legde voor haar een bepaald getal neer, bestaande uit duizendtallen, honderdtallen, tientallen en enkele getallen en dat moest zijn dan voor mij opnoemen. Ook kwam een jongen die net het bijvoegelijk naamwoord had geleerd steeds een paar zinnen bij mij opnoemen en dan moest hij alle woordjes uit de zin benoemen, waaronder ook het bijvoegelijk naamwoord.
Van een meisje uit mijn klas kreeg ik zowaar een tekening over kerst, dat vond ik erg lief.

Uiteindelijk gingen we om half drie opruimen en nadat alle kinderen hun spullen hadden opgeruimd, hun plantje op tafel hadden gezet en water hadden gegeven, ging ik nog even voorlezen uit het sinterklaasboek. De kinderen werden zo enthousiast van mijn voorlezen dat ik wel vier verhalen heb voorgelezen. En uiteindelijk om kwart over drie mochten de kinderen naar huis gaan. Relinde en ik hebben toen al het werk van de kinderen nagekeken en de muziekles die ik heb gegeven doorgenomen. Rond een uur of vijf gingen we naar huis.
Het was wéér een interessante, vermoeiende en zeker een leerzame dag en verheug me weer op volgende week.

Kortom....wordt vervolgd!!



0 Comments:

Post a Comment

<< Home