Thursday, November 30, 2006

Schoen zetten...

Mijn derde stagedag begon eigenlijk net zoals de keren daarvoor. Toen ik in de klas kwam begon ik met het uitdelen van het nakijkwerk en het opruimen van de stoelen die op de tafels stonden. Langzaam maar zeker kwamen de leerlingen binnen en die gingen rustig aan het werk. Nadat alle kinderen binnen waren en Relinde had gekeken of iedereen er was onderbrak ze de klas even en vertelde ze wat de bedoeling voor vandaag was. Daarna gingen de kinderen weer aan het werk en maakte Relinde en ik onze ronde door de klas.

Toen rond een uur of tien werden we verrast door twee zwarte pieten die met pepernoten kwamen strooien, de kinderen werden helemaal druk en graaiden naar de pepernoten.
Dit zorgde voor heel wat drukte in de klas want de kinderen waren niet meer te houden van plezier. Nadat de pieten weer weg waren was het tijd voor het pauzehapje. Daarna las Relinde nog wat voor uit het verhalenboek over Sinterklaas en toen was het tijd voor het knutselen.
De kinderen mochten een schoentje maken. Door middel van het vouwen van een vouwblaadje en het inknippen van sommige hoeken ontstond er een schoentje en nadat ik de schoentjes had vastgeniet mochten de kinderen hun schoentje versieren. Toen ze eenmaal klaar waren met het schoentje was het alweer tijd voor hun middagpauze en had ik even een uurtje vrij.

Na de middagpauze zou ik een gymles geven in een van de kleuterklassen samen met een klasgenoot die in die klas stage liep. Ik zou dan maar een actviteit gaan geven. Nadat we alles hadden klaargezet kon de gymles beginnen. Opzich ging de les erg goed, de klas werd verdeeld in drie groepjes en die groepjes wisselden steeds over de drie actviteiten. Dit was iets wat erg goed ging. Verder ging het bij mijn actviteit ook erg goed, de kinderen snapten al snel wat de bedoeling was en luisterden erg goed naar mij. Alleen zat ik natuurlijk wel met het feit dat ik de namen niet wist van de kinderen en de kinderen zelf ook niet zo goed kende. Dit vond ik wel erg moeilijk. De juf van de kleuterklas gaf mij ook feedback, ze was erg tevreden op een paar puntjes na. Maar dat waren ook dingen waaraan ik iets had. Nadat ik klaar was met de gymles ging ik weer terug naar mijn eigen klas, iets wat toch wel een fijn gevoel geeft omdat je de kinderen al veel meer kent en je, je ook veel meer vertrouwd voelt in de klas.

Toen ik terug kwam in de klas was het alweer twee uur en waren de kinderen druk aan het werk. De kinderen werkten nog tot een uur of half drie omdat toen de vierde groepers terug kwamen van zwemles. Toen de kinderen hun spullen hadden omgeruimd en hun plantje op tafel hadden gezet mochten de kinderen hun schoentje gaan zetten. We hadden onder het schoolbord een kleedje neergezet en daarop kwamen alle schoentjes te staan. Nadat de kinderen een paar liedjes hadden gezongen las Relinde nog wat voor en was het voor de kinderen tijd om naar huis te gaan.

Relinde en ik ruimden daarna nog even de klas op en keken wat nakijkwerk na. Ik moest om half vier bij een intervisiegesprek zijn samen met de stagebegeleiders en alle andere stagiares. Daar bespraken we alle gebeurtenissen en verhalen van iedereen en kregen we wat informatie mee over het montessori materiaal. Het gesprek was afgelopen rond een uur of vijf en toen was het ook tijd om naar huis te gaan. Het was wéér een leerzame dag en ik kijk nu al uit naar volgende week omdat ik dan de hele week stage moet gaan lopen!!

Kortom....wordt vervolgd!!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home