Tuesday, April 17, 2007

Een super stagedag!!

Toen ik vandaag op school kwam hoorde ik dat de vader van Mirjam ernstig ziek was. Ze kwam deze ochtend wel op school maar zou om half 11 naar het ziekenhuis gaan. Op de school waren veel mensen afwezig waardoor er geen invaller ou zijn voor de klas van Mirjam. Daarom werd er besloten dat ik de ochtend zou maken afmaken en dan zou Mirjam na de middagpauze weer terug zijn. De ochtend begon verder wel goed, ik mocht van Mirjam de rondgang doen terwijl zij bij haar bureau dingen nakeek en kinderen hielp. Toen om half 11 ging ze weg. De kinderen luisterden erg goed naar mij, ze waren wel even bezig met wat uitproberen maar het bleef erg rustig. Ik had het Mirjam afgesproken dat ik met de kinderen om half 12 nog even naar buiten zou gaan dus wat dat betreft was de ochtend zo weer om.

Na de middagpauze hoorde ik dat Mirjam niet meer terug zou komen en ze vroegen mij dan ook of ik de rest van de dag de klas wilde overnemen. Natuurlijk, wilde ik dat, ik vond de ochtend alleen al super. Ik had ook weer een begrijpend lezen les staan en ik besloot om deze gewoon door te laten gaan. Dit scheelde ook weer veel werk voor Mirjam. Toen de kinderen terug kwamen van de pauze liet ik ze gelijk lezen in hun boek, zo zorgde ik voor gelijk een rustige overgang van de pauze naar de les. Toen de kinderen aan het lezen waren was het zo rustig dat ik gelijk ook mijn les voor groep zes door kon nemen. Toen schoot het mij ook te binnen dat ik er natuurlijk ook gelijk een aan groep zeven kon gaan geven, dus las ik die les ook gelijk door. Toen de kinderen ruim een kwartier hadden gelezen vertelde ik dat Mirjam deze dag niet meer naar school zou komen en wat mijn plan was voor de middag. Toen gingen de kinderen aan het werk en begon ik met mijn begrijpend lezen les aan groep zes. Kort daarna volgde ik ook mijn les aan groep zeven. Toen ik beide lessen had gegeven was het alweer half drie en liet ik de kinderen hun werk inleveren en hun spullen opruimen. Ik ben daarna nog even met ze naar buiten gegaan en de kinderen mochten ook uit op het schoolplein, zoals ze dat noemen.


Toen de kinderen naar huis waren gegaan ging ik weer naar het lokaal om alles na te kijken en het klaslokaal om te ruimen. Hier was ik best lang mee bezig omdat ik het in mijn eentje moest doen maar vond het zeker niet vervelend om te doen. Toen alles was nagekeken en de klas weer aan kant was moest ik nog een paar kopietjes maken van het een en ander en toen was het alweer half zes en ging ik naar huis. Tot nu toe was het echt de leukste stagedag ooit. Ik vond het erg leuk om de rondgang te doen in de klas en echt SUPER om een keer in mijn eentje voor de klas te staan. De kinderen luisterden zo goed naar mij en ik voelde mij ook echt de juf van de klas. Hoe volgende week zal gaan weet ik nog niet maar ik zorg volgende week weer voor een nieuwe blog.



Kortom...wordt vervolgd!!!

Tuesday, April 10, 2007

Een rustige stagedag...

Vandaag was een rustige dag op mijn stageschool. De kinderen waren gisteren vrij vanwege Pasen dus de kinderen waren vandaag voor het eerst deze week weer op school. De ochtend begon met het wekelijkse kringgesprek. De kinderen vertelden alles over hun paasweekend en wat ze allemaal hadden gedaan. Na het kringgsprek gingen de kinderen aan het werk.

Rond een uur of elf was het tijd voor mijn begrijpend lezen aan groep zes. Ik merkte dat de les erg goed ging en dat ik de tips en adviezen die ik bij mijn vorige begrijpend lezen heb gekregen erg goed kon gebruiken. Na mijn les gingen de zesde groepers weer aan het werk en voor ik het wist was het al weer tijd voor de middagpauze.

De tweede helft van de dag was niet zo bijzonder. De kinderen gingen na de pauze nog even aan het werk en na het werken gaf Mirjam nog even een aardrijkskundeles. Deze les ging over breedtegraden. Ook besprak ze de antwoorden van de opdrachten met de kinderen. Na deze les was het alweer tijd voor de kinderen om de klas op te ruimen en naar huis te gaan. Nadat de kinderen naar huis waren was het tijd voor het vaste nakijkwerk en daarna was het ook voor ons tijd om naar huis te gaan.


Kortom...wordt vervolgd!!

Sunday, April 01, 2007

Vallende eieren in de Jordaan...

Afgelopen dinsdag moest ik weer naar mijn stageschool. Ik zou die dag ook een les geven, een techniekles. De ochtend werd er gewoon gewerkt en pas 's middags ging ik mijn les geven. Omdat een paar kinderen met hun werk wat achterliepen wilde Mirjam deze ochtend er hard tegen aan. Dit leverden dan ook een grote bak met veel nakijkwerk op.
In de grote pauze maakte ik alles klaar voor mijn techniekles en na de pauze zou mijn les dan ok gelijk van start gaan. Tot mijn grote schrik vergat ik bijna nog om eieren te kopen en was ik om vijf voor een nog in de Albert Heijn voor eieren. Gelukkig was ik op tijd terug voor mijn les.

Mijn techniekles was een redelijk grote les en er kwamen allerlei onderwerpen aan bod. Ik begon mijn les met een inleiding over uitvindingen, ik vroeg de kinderen wat zij nou de belangrijkste uitvinding vonden. Er kwamen natuurlijk de antwoorden zoals de mobiel, de ipod of de dvd-speler. Na deze inleiding vertelde ik de kinderen wat over Isaac Newton, natuurlijk kwam ook het verhaal van Isaac Newton zittend onder de appelboom langs. Dit verhaal was een introductie op de opdracht die de kinderen moesten gaan uitvoeren. Zij moesten ook wat uit gaan vinden, het was de bedoeling dat de kinderen een rauw ei op een zo'n manier in moesten pakken dat hij tegen een val van een paar meter moest kunnen. Als materialen kregen de kinderen watten, wol, plastic zakjes en satéprikkers. Na mijn uitleg gingen de kinderen gelijk aan de slag, ik merkte dat ze het wel een leuke opdracht vonden. De kinderen gingen druk aan het werk en vertelden mij de hele tijd wat ze allemaal aan het maken waren. Toen iedereen zijn ei had ingepakt was het tijd om het te bespreken, waarom hebben jullie het zo gedaan en waarom gaat jullie ei niet breken?

Na het bespreken was het dan eindelijk tijd voor het "moment suprême", we gingen naar het schoolplein en de kinderen mochten om de beurt op de brandtrap naar boven om vanaf daar het ei naar beneden te gooien. De kinderen werden hier helemaal enthousiast van en ze stonden helemaal te stuiteren, dit was trouwens voor mij erg leuk om mee te maken. Het is fijn om te zien dat een les bij de kinderen aanslaat. Toen alle eieren naar beneden waren gevallen was het tijd om weer naar binnen te gaan. Daar bespraken we alle verpakkingen, bij wie was het juist wel/niet heel gebleven? En hoe komt dat? Wat kan er volgende keer beter?

Toen alle rommel van de ei-opdracht was weggewerkt was het tijd voor de laatste opdracht. De techniekles hoorde bij een tijdvak waar de kinderen nu mee bzig zijn, de Nieuwe Tijd. De lessen geschiedenis gaan hier ook over. En omdat ze bijna bij een nieuw tijdvak zijn was het de bedoeling dat ze dit tijdvak ook op een goede manier afsloten. Voor het vak techniek had ik bedacht dat de kinderen een tekening moesten maken van een uitvinding naar keuze. Deze worden later dan geplastificeerd en opgehangen op de tijdbalk. Na het uitleggen gingen de kinderen aan de slag met hun tekening. Toen iedereen zo'n beetje klaar was met hun tekening was de dag ook alweer bijna voorbij. De klas werd opgeruimd en toen was het tijd voor de kinderen om naar huis te gaan.

Nadat alle kinderen weg waren besprak ik met Mirjam mijn les. Mirjam was erg tevreden voor een eerste les aan de hele klas, ze gaf mij dan ook een goed! Verder heeft ze mij ook allemaal tips gegeven, deze kan ik goed gebruiken voor mijn volgende les. Na het bespreken van de les keken Mirjam en ik al het werk van de kinderen nog na en toen was het ook voor ons tijd om naar huis te gaan. Volgende week heb ik geen stage omdat ik dan een excursie van mijn studie heb maar die week daarna ben ik weer van de partij. Ik heb dan een begrijpend lezen les aan groep zes op het programma staan en ik ga Bram, die dyslectisch is, helpen met bij zijn lezen.

Kortom...wordt vervolgd!!!